Historien til Havblikk

Mk Havblikk ble bygd i 1960 for Gudmund og Aron Aronsen fra fiskeværet Bleik i Andøy der disse drev fiske fra. Driften var skreifiske om vinteren,sei og uerfiske om våren,drivgarnfiske etter laks på sommeren, samt seifiske på høsten.

I 1982 ble den solgt til Einar Bakland og Jostein Dalseng også disse fra Bleik. De drev aktivt fiske frem til i 1986 da de solgte den til Sam Sellevold fra Sellevold på Andøya.
Den ble under perioden hos Sam drevet for det meste fra Bleik men også perioder fra Andenes.

På 90 tallet da det var vanskelige perioder i fiskeriene og da drev Sam en kombinert drift bestående av fiske på vinterstid samt turistfart på sommeren. Vi sitter på dokumentasjon der det ble arrangert mange flotte turer både rundt om i Andøy, til Senja og Bjarkøy distriktet. Det kan nevnes at b.l.a Prins Phillip hertug av Edinburgh og mannen til Dronningen har vært passasjer med Havblikk på en av disse turene.

Båten ble i 2002 solgt til Rederiet Ole Elvan på Andenes for deretter over nyttår i 2003  havne tilbake hos Sam Sellevold en periode. Sam solgte igjen til Arne Stensen AS på Ballstad som bare var eier i rundt 1 mnd før Havblikk havna I Øksnes hos Øksnes Kystfiske AS. Der var den en liten stund før den ble tatt ut av fiske, og Andøy friluftsforening overtok fartøyet.
Havblikk leverte sin siste fangst på Andenes i begynnelsen av april 2001, så de siste eierne har kun brukt den som"kvotebåt". Så etter vel 40 år i aktivt fiske på bankene utenfor Vesterålen var nå denne tiden over.

Havblikk på blåkveite fiske.
Havblikk på blåkveite fiske.

Etter at vi overtar Mk Havblikk blir det mere og mere klart at forfallet er større enn vi først hadde regnet med. Bjørnar Sellevold lokalpatriot og Næringssjef tar kontakt med oss og kan informere at han har vært i kontakt med Sverre Nordmo hos Riksantikvaren, og at han gjerne ville besiktige Havblikk. Det ble gjort avtale at dette skulle foregå i Sørvågen på slipen der (Sept 2010).

Høsten 2010 fikk foreningen en henvendelse fra foreninga Høyvikas Venner om vi ville drifte Mk Belgen som de hadde i sitt eie. Høyvikas Venner hadde ikke kapasitet til å se etter og ha vedlikeholdet på fartøyet, og det ble i September 2010 skrevet kontrakt mellom foreningene. Mk Belgen ble innviet med en tur til Bjarkøy der Boknakaran hadde konsert. Dette ble en ubetinget suksess og vi har siden vært på mange flotte turer rundt om i distriktet, samt at Mk Belgen har blitt brukt for å slepe Mk Havblikk til og fra slip i Sørvågen/Gratangen flere ganger.

 Besiktigelse fra Riksantikvaren. Fv: Bjørnar Sellevold, Yngve Ingebrigtsen, Arve Bjarnesen, Geir Bringsli, Ingar Westjord, og Sverre Nordmo.
Besiktigelse fra Riksantikvaren. Fv: Bjørnar Sellevold, Yngve Ingebrigtsen, Arve Bjarnesen, Geir Bringsli, Ingar Westjord, og Sverre Nordmo.
Skjermbilde 2017-08-01 kl. 09.10.21

Under møtet råder Sverre Nordmo oss om å søke status som vernet fartøy hos Riksantikvaren, dette samtidig som vi søker på midler til restaurering. Søknaden er omfattende og blir skrevet og levert innen søknadsfristens utløp i desember. I mars året etter får vi beskjed om at Havblikk er vernet av Riksantikvaren og at vi samtidig er tildelt kr 75.000,- i tillskudd for 2011.

Utpå året i 2011 låner foreningen kr 100.000,- som vi personlig står som garantister for og får Havblikk til Samhold Slip i Sørvågen for å gjøre nødvendige reparasjoner under vann. Det blir her byttet vel 50 meter av huden samt noen andre småreparasjoner.

Havblikk på slip i Sørvågen for bytting av endel hud.
Havblikk på slip i Sørvågen for bytting av endel hud.

Når nå Havblikk kom til Andenes igjen ble den liggende der til mai 2012. Vi hadde tidligere på året blitt tildelt kr 400.000,- fra riksantikvaren, så nå så vi for oss at vi kunne starte med endel utskiftninger på skrog og dekk. I slutten av Mars under Vm i skreifiske i Svolvær kom foreninga i kontakt med NordNorsk Fartøyvernsenter i Gratangen. Etter et møte med dem i Gratangen ble det bestemt at vi skulle flytte Havblikk til Gratangen slik at de kunne gjøre sine vurderinger.

Uformelt møte med representanter fra Nord Norsk Fartøyvernsenter (Mai 2012)
Uformelt møte med representanter fra Nord Norsk Fartøyvernsenter (Mai 2012)

Det ble på dette møtet avtalt at vi skulle befrakte Havblikk til Gratangen slik at de kunne begynne å få status samt et ca kostnadsoverslag på prosjektet. Allerede påfølgene helg ble det gjort klart for å gå med Havblikk over Andfjorden og inn til Gratangen. Vi hadde som vanlig med Mk Belgen som følge båt, og det viste seg at når vi kom utenfor Skrolsvik måtte vi sette sleper da eksosanlegget røk og vi fikk noe høy temperatur. Men tidlig på ettermiddagen klappet vi til kai i Gratangen, og vi var da klar over at hun var havnet der hun hører hjemme under restaureringsprosessen, nemelig hos fagfolkene ved NnFa.

Havblikk under slep til Gratangen.
Havblikk under slep til Gratangen.

I forkant av Foldvikmarknaden i August dro deler av foreninga på dugnad til Gratangen. Det som stod å planen var nedrigging av master, demontere spill, demontere alt av elektriske komponenter, samt noe jobb i rommet. Dugnaden varte fra mandag t.o.m fredag og gruppa fikk gjort alt som vi hadde satt som mål under denne dugnaden. Fredagen gikk vi Belgen til Foldvik og kunne være med på det fantastiske arrangementet dette er.

Her blir spillet heist på land.
Her blir spillet heist på land.
Noe nedrigget etter i uke med jobb.
Noe nedrigget etter i uke med jobb.

Høsten og første del av vinteren gikk med til skriving av søknader og etablere oss i leide lokaler i havneområdet på Andenes. Greit å ha et lokale til rådighet da det allerede er mye utstyr som er demontert og som skal pusses og flikkes på. I November var det så klart for ny dugnad på Havblikk. Denne gangen skulle rorhus demonteres, samt den gamle sliteren av en Volvo skulle opp og befraktes til Andøy Vidregående Skole for overhaling. Dette er et prosjekt som skolen skal ta over et par år og vil være en vinn vinn situasjon både for oss og skolen.

Rorhuset og motor demontert.
Rorhuset og motor demontert.
Volvoen på henger og klar for Andøya.
Volvoen på henger og klar for Andøya.

Mars 2013 kommer der melding fra Riksantikvaren om at prosjektet for 2013 hadde fått 100.000,- kroner i støtte. Dette var ikke som forventet etter all innsatsen som var lagt ned i 2012, men vi krommer ryggen og gir oss ikke av den grunn.