Tekniske opplysninger

  • Navn: Havblikk

  • Skipstype: Fiske og fangstfartøy: fiske

  • Matriale: Tre, Gran

  • Fremdrift: Motor

  • Lengde: 54 fot

  • Bredde: 15.9 fot

  • Dybde: 5.8 fot

  • Bruttotonnasje: 24.73

  • Nettotonnasje: 6.58

Mk Havblikk har i dag en Volvo TD 120 som fremkomstmiddel, mens der orginalt var montert en 50 Hk Union. En periode på 70 tallet hadde den også innmontert en Skoda.

Litt info som Andøy Historielag har ang Risøyhamn Båtbyggeri

Beslag av alle typer ble laget i smia på slippen i Risøyhamn. Smeden kunne også kunsten og galvanisere. Skipsnaglene ble kjøpt fra Trondheim.

I skjøten mellom forstemnen og leddkroken (fremre del av kjølen) ble det borret et hull på tvers for montering av en sjørnagl. Sjørnaglen utvidet seg i sjøvann sånn at den trange pasningen hindret lekkasje. Dette var et pinlig nøyaktig arbeide som Håkon selv tok seg av.

Det skjedde også impregnering. Fra toppen av forstemnen ble det borret et et meter dypt hull. For impregneringens skyld ble dette hullet fyllt med tran. Under det årlige vedlikeholdet ble karpunen (treplugg) tatt ut for etterfylling av tran.

Ved kravellering brukte de en 3/4" (trekvarttoms) spiralborr et stykke inn i planken. En noe mindre naver ble brukt for å komme helt gjennom resten av planken. Det ble ikke borret inn i spanten. Før montering ble planken steamet.
Det opplyses at Håkon selv svingte mokkerten (lita slegge) når de 1/2 "(halvtoms) tykke og 5" ( femtoms) lange og noe flate skipsboltene skulle slås på plass.Plankene på de største båtene var 2" (totoms) tykke.
Det var alltid mer enn 2 spant mellomhver skjøt,og det var skjelden 2 skjøter på samme spant. Overvanns ble det brukt karpuner utenpå naglene.
Etterpå ble skroget høvlet noe som var et meget hardt arbeide.

All nating ble utført med drev av hamp og tretjære. På dekket ble det i tillegg lagt et lag med flytende varm bekk øverst i fugen. Overvanns ble det lagt kitt ytterst i fugen,mens undervanns ble det lagt sement ytterst i fugen.

For å opplyse noe om priser og resurser,kan nevnes at det i 1938 ble bygd en fiskebåt på 50 fot - MS Osan av Meløyvær. Inklusive fokk,mesan,spill,styremaskin og kompass kom alt komplett på kr 24.000,- kroner. Det var arbeid i 8 uker for 8 mann.
Arbeidstida var fra 0700 - 1900 - lørdager 0700 - 1300. På 1930 tallet var timmelønna kr 1,-. fra 1950 var timmelønna steget til kr 2.50,-